1994: Jednotný vzhled jízdenek
S platností od 1.ledna 1994 došlo po delších diskusích k opětovnému navýšení cen jízdného v Praze při zachování odbavovacího systému
i druhové skladby jízdenek. Pro nové jízdenky byl zvolen jednotný styl shodný s čtyřkorunovou jízdenkou vydanou na konci roku 1993
a platnou v podstatě jen poslední dva měsíce předchozího tarifu. Všechny nově vydané jízdenky tedy měly na lícní straně šipku jasně
oranžové barvy a na rubu pak světle modré okénko pro tisk označení v metru, okolo kterého byl modrým tiskem popsán způsob použití
jízdenky v metru. Navýšení cen jednotlivých jízdenek bylo realizováno o 50 %. Základní plnocenná jízdenka nově stála 6,- Kč a zlevněná
jízdenka 3,- Kč. Text na obou jízdenkách byl zcela shodný a neuváděl, zda se jedná o plné nebo zlevněné jízdné. Jedinou grafickou
odlišností byla barva číslic 0 až 9 v číselníku pro děrování strojkem MOC – u plnocenných jízdenek byly číslice oranžové (stejné barvy
jako šipka), u zlevněných pak černé. Během roku 1995 byly vydány jízdenky s ochranným prvkem vodoznaku v prostoru nad označením série
a sériového čísla, tyto jízdenky byly doplněny o text
Jízdenka bez vodoznaku je neplatná. Reálný
význam této věty pro cestující byl však v zásadě nulový, neboť rozpoznání vodoznaku bylo mimo rozlišovací schopnost veřejnosti.
Pro úplnost je třeba dodat, že i v novém tarifu bylo povoleno v kombinaci o celkové hodnotě 6,- Kč používat staré jízdenky, a to pouze
žluté za 2,- Kčs a oranžové za 4,- Kč, přičemž tato možnost byla omezena na dobu dvou měsíců, tedy do 28. února 1994.
V tarifu platném po 1. lednu 1994 byla zachována i existence souborů po 25 kusech jízdenek. Jednalo se o
Soubor ekologických jízdenek, platný pro metro, tramvaje a lanovou dráhu na Petřín a o prostý
Soubor jízdenek, platný pro všechny druhy dopravy. Cena souboru ekologických jízdenek byla
stanovena na 115,- Kč (jedna jízdenka vycházela na 4,60 Kč) a cena souboru jízdenek pro všechny druhy dopravy byla 135,- Kč
(jedna jízdenka vycházela na 5,40 Kč). Jízdenky ze souborů byly nově designově téměř shodné s normálními jízdenkami, lišily se
pouze na lícní straně doplněním textů
Cena celého souboru jízdenek a
Jednotlivá jízdenka je neprodejná, což způsobilo celkové zmenšení použitého písma. Číslice
v číselníku byly u ekologických jízdenek zelené a u jízdenek ze souboru platného i v autobusech pak modré. Pro soubory jízdenek
platných ve všech druzích dopravy se vyskytovalo i označení
Soubor ekonomických jízdenek,
které však nebylo oficiálně uváděno. Rovněž u souborových jízdenek došlo během roku 1995 k vydání nových provedení s vodotiskem,
stejně jako u běžných jednotlivých jízdenek. U souborových jízdenek došlo při této příležitosti k doplnění cizojazyčných textů
upozorňujících na zákaz samostatného prodeje jízdenek ze souborů. Důvodem tohoto opatření bylo mimo jiné odhalení případů, kdy
podnikaví podvodníci prodali zahraničním turistům jednu jízdenku ze souboru za cenu celého souboru, jenž byla tradičně
(a poměrně nelogicky) na každé jízdence uvedena.
Jízdenky z automatů
Pro prodej jízdenek v automatech byly využity nadále automaty Merona, umožňující vydávat pouze jeden druh jízdenky. Automaty tedy
vydávaly buď jízdenky za 6,- Kč, nebo za 3,- Kč. Ve velmi krátkém přechodném období bylo možné zaznamenat jízdenky v nových cenách
na původním papíru používaném do automatů během minulého tarifu (modrá resp. růžová barva), avšak brzy byly automatové jízdenky
sjednoceny použitím rolí nových papírů s barevnými ochrannými prvky včetně oranžové barvy, jenž byla graficky nosným prvkem nových
jízdenek. Základní barvou papírů pro plnocenné jízdenky byla bílá, pro zlevněné pak žlutá. Oba druhy měly bílou zadní stranu
s oranžovým potiskem s motivem loga Dopravního podniku. Důraz na vyšší kvalitu papíru do automatů byl dán zejména nemožností
zvýšení kvality tisku automatů Merona. Na rozdíl od minulého tarifního období bylo v textu na jízdenkách z automatů opět upuštěno
od rozlišení plnocenné a zlevněné jízdenky a text byl shodný u obou druhů. Po zrušení automatů Merona v roce 1996 nalezly oba
druhy papírů používaných od roku 1994 ještě na mnoho let využití v ZOO Praha, kde Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. provozuje
lanovou dráhu. Ta se stala jediným místem, kde od léta 1996 nadále slouží automaty Merona i děrovací strojky MOC.
Období experimentů a konec úzkých jízdenek
Již během roku 1994 probíhaly za velké iniciativy organizace Ropid přípravy na komplexní změnu tarifního systému, který měl být nově
přestupný s časovou platností jízdenek. Takový tarif však nutně znamenal v minimalistických variantách alespoň konec děrovacích strojků
MOC a jejich náhradu označovači schopnými tisku data a času na jízdenku. Z tohoto důvodu se v Praze v období platnosti popisovaného
tarifního období testovalo několik druhů elektronických označovacích strojků. Plánovaná tarifní změna znamenala také potřebu možnosti
zakoupení více druhů jízdenek v automatech a tak se do Prahy na zkoušku podíval i nejméně jeden typ nového automatu na jízdenky.
Po konečném rozhodnutí o dodavateli nového odbavovacího systému, kterým se stalo sdružení firem JKZ a Mikroelektronika pod názvem MYPOL,
bylo rozhodnuto o změně rozměrů jízdenek. Nové automaty Mikroelektronika, instalované v předstihu do ulic, byly dočasně upraveny pro
tisk úzkých jízdenek za 6,- Kč a 3,- Kč. Díky tomu vznikla další atypická podoba jízdenek. Nový odbavovací systém byl zprovozněn od
1. června 1996, kdy byl současně ukončen prodej úzkých jízdenek. Pro plynulý přechod obou odbavovacích systémů však byly ponechány
staré jízdenky v platnosti ještě jeden měsíc, do 30. června 1996. Toto datum ukončilo éru jízdenek systému MOC, která trvala více než
22 let – od května 1974. Ve vozidlech a vstupech do metra byly během června 1996 zastoupeny oba druhy označovačů – staré i nové.
Demontáž starých označovačů (MOC v povrchové dopravě a Merona v metru) proběhla v drtivé většině případů v prvních červencových dnech,
během léta byly označovače MOC ještě občasně k vidění v autobusech náhradní dopravy provozované firmou Hotliner, byly však již
nevyužity.
Od června 1996 se tak začala v Praze psát nová kapitola jízdenek, které se budou věnovat další samostatné stránky.