Společenské změny po roce 1989, zejména pak radikální ekonomická reforma připravená již od roku 1990, měly
ve svých následcích vliv i na jízdné v městské dopravě. Liberalizace cen i devalvace kurzu Kčs vůči zahraničním
měnám způsobily nebývalý nárůst míry inflace, což se reálně projevilo nárůstem spotřebitelských cen ve všech odvětvích.
Ceny jízdného v MHD byly pevně stanoveny výměrem ministerstva financí z roku 1984, což se změnilo až zákonem č. 526/1990 sb.
s platností od 1. ledna 1991, umožňujícím liberalizaci cen jízdného. Současně byla (opět výměrem ministerstva financí)
stanovena povinnost tarifně zajistit v případě změny tarifu zlevněné jízdné pro vybrané skupiny cestujících, zejména děti
a důchodce. Již od konce roku 1990 připravoval Dopravní podnik hl. m. Prahy návrh zvýšení ceny jízdného, který se
následně od počátku roku 1991 projednával v orgánech vedení hl. m. Prahy. Již v té době se ozývaly hlasy volající po
celkové změně nepřestupného tarifu na přestupný s časovou platností jízdenek, jako tomu bylo v některých západních městech,
která pracovníci dopravního podniku v roce 1990 navštívili. Situaci však bylo nutné řešit okamžitě v možnostech stávajícího
odbavovacího systému MOC (viz stránka
Označovače a jejich použití, 1974-1996). Zásadní diskutovanou otázkou byla proto výše
nového nepřestupního plnocenného jízdného, kde byly zvažovány varianty 3,- Kčs a 4,- Kčs. Výsledný tarif, platný od 1. dubna 1991,
byl v tomto ohledu kompromisním řešením. Základní plnocenná jízdenka platila pro osoby ve věku od 16 do 65 let a její cena
byla stanovena na 4,- Kčs. Současně však bylo umožněno zakoupit ve vybraných předprodejích soubory 25 ks jízdenek umožňující
snížení ceny jízdného v elektrické trakci (metro, tramvaje, lanová dráha na Petřín) na 3,- Kčs a v autobusech na 3,60 Kčs.
Podmínkou bylo zakoupení souboru obsahujícího 25 ks jízdenek. Pro děti od 10 do 16 let, osoby doprovázející dítě do 3 let a osoby ve věku
od 65 do 70 let byly ponechány v platnosti jízdenky v ceně 1,- Kčs, nově v tarifu označované jako zlevněné. Tarifní změna
představovala tak výrazné navýšení, že se projevila zvýšeným zájmem o nákup roční předplatní jízdenky, jejíž navýšení bylo
pouze ze 780,- Kčs na 1100,- Kčs a na rok 1991 ji ještě bylo možné v době uveřejnění nových cen zakoupit za původní cenu. Není bez
zajímavosti, že časová platnost jednotlivých jízdenek v metru byla v souvislosti se změnou tarifu od 1. dubna 1991 zkrácena z 90
na 60 minut, na jízdenkách však byla natištěna ještě platnost původní, a to včetně prvních sérií nových jízdenek za 4 Kčs.
Nástup barevných jízdenek
Přestože zdražení jízdného od 1. dubna 1991 bylo pro většinu společnosti nepopulárním krokem, pro zájemce o jízdenky to byl začátek
fantasticky pestrého období. Rozměr jízdenek ani způsob označování se nezměnil, navýšil se však počet druhů. Zatímco jako zlevněné
v ceně 1 Kčs se doprodávaly staré jízdenky ze skladových zásob, jako plnocenné se hned od dubna 1991 objevily nové jízdenky. Podoba
první jízdenky za 4,- Kčs byla obdobná jízdence korunové, odlišovala se však modrou barvou tisku šipky a loga a označením ceny 4,- Kčs.
Tato podoba jízdenky vznikla v časové tísni, neboť mezi finálním schválením změny tarifu a termínem účinnosti opatření bylo pouhých šest
týdnů. Výsledkem bylo několik zajímavostí, na jízdence byl například od počátku její existence chybně uveden název
Dopravní podniky hl. m. Prahy, metro el. dráhy, autobusy, k.p, přestože vydavatel jízdenky se v den
počátku její platnosti stal akciovou společností Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Chybně byla rovněž uvedena doba platnosti jízdenky
v metru. Souběžně proto probíhala příprava nové jízdenky v ceně 4,- Kčs, která se dostala do tisku ještě v roce 1991.
Nová jízdenka se odlišovala zjednodušeným textem, změnou polohy označení ceny a odstraněním loga na líci. Rubová strana pak byla zcela
přepracována - došlo k odstranění šipky a otočení textu o použití v metru do podélného směru, současně byla opravena délka doby platnosti.
Tiskové provedení jízdenek však zůstalo bez ochranných prvků, pouze s použitím modré a černé barvy. Modrá barva byla výraznější, než
u předchozího druhu a šipka byla vytištěna jako sytá, nikoliv složená z bodů jako dříve. Výsledkem byly občasně se vyskytující jízdenky
se špatnou čitelností textu pod tmavou šipkou. U některých sérií byly zřetelné snaha o používání kvalitnějšího papíru. Nové jízdenky
byly stále distribuovány v bločcích se stránkami po 5 kusech. V případě nemožnosti zakoupení jízdenky za 4,- Kčs bylo jako plnocenné
jízdné uznáváno i označení čtyř jízdenek v ceně 1,- Kčs.
Již během roku 1991 probíhaly debaty o dalších úpravách cen jízdného, které vyvrcholily změnou jeho výše až od 1. října 1992. Tato úprava
se týkala převážně časových předplatných jízdenek, ale dotkla se i jednotlivého jízdného, konkrétně jízdenek zlevněných. Jejich cena
byla zvýšena z 1,- Kčs na 2,- Kčs. Byla vydána nová zlevněná jízdenka v hodnotě 2,- Kčs ve shodném provedení s jízdenkou plnocennou,
místo modré barvy však byla použita sytě žlutá. Na jízdence nebylo uvedeno, že se jedná o zlevněný tarif. Přes zvolený tmavý odstín
někdy docházelo chybami tisku k nečitelnosti žlutého textu na lícové straně. Současně s navýšením ceny byl také zrušen nárok na zlevněné
jednotlivé jízdné pro osoby od 65 do 70 let. Původní korunové jízdenky s červenou šipkou zůstaly nadále v platnosti a bylo možno je
využívat v kombinaci více kusů. K ukončení platnosti jízdenek za 1 Kčs došlo až ke dni 31.3.1993 a jednalo se historicky o první
ukončení platnosti jízdenek systému MOC, do této doby mohly být teoreticky použity při kombinaci do celkové hodnoty dvou nebo čtyřech
korun jakékoliv jízdenky vydané od roku 1974.
Rok 1993 přinesl změnu i jízdenkám čtyřkorunovým, u kterých se množily pokusy o jejich falšování, případně odstraňování potisku z metra
a opětovné použití jízdenky (k tomuto účelu fungovaly např. zmizíky dovážené z Německa). Nejprve objevilo v oběhu několik sérií jízdenek
za 4,- Kčs s vyšší kvalitou tisku, následně však bylo přikročeno k přípravě zcela nové grafické podoby jízdenky. Ta spatřila světlo světa
na podzim roku 1993 a byla ve své době zásadním pokrokem z hlediska ochranných prvků i co do kvality použitého papíru. Texty na líci
jízdenky se nezměnily, ale šipka byla provedena v reflexně oranžové barvě, což sloužilo k ochraně před kopírováním, neboť rozmáhající
se barevné xeroxovací stroje nebyly schopny tuto barvu věrně zhotovit. Cena jízdného byla uvedena v hodnotě 4,- Kč, tedy již v nové měně
– české koruně, zavedené od 1. ledna 1993. Byl opuštěn dosavadní systém s označením série třemi písmeny a šestimístným číslem, nově bylo
označení jedním písmenem a sedmi číslicemi. Rubová strana přinášela nové uspořádání s okénkem pro tisk označení v metru. V podbarvení
okénka byl světlý tisk názvu dopravního podniku, podmínky přepravy v metru byly vypsány nad a pod okénkem. V případě snahy o vyzmizíkování
či jiné odstranění tisku označení z metra došlo též k poškození tisku v okénku a upravená jízdenka tak mohla být odhalena. Nové jízdenky
byly uvedeny do oběhu od 4. října 1993 a současně byla urychleně ukončena platnost modrých jízdenek – již k 31. říjnu 1993, obměna tedy trvala
jen necelé čtyři týdny. Vzhledem k rozhodnutí o změně cen od ledna 1994 již nebyla v novém designu s ochrannými prvky připravována
zlevněná jízdenka.
Soubory ekologických a ekonomických jízdenek
Navýšení ceny jednotlivých jízdenek z 1,- Kčs na 4,- Kčs bylo v roce 1991 vnímáno jako radikální krok a během projednání se ozývaly
hlasy volající po nižší ceně jízdenky. Jako jistý kompromis se podařilo do tarifu platného od 1. dubna 1991 zahrnout také dva druhy souborů
jízdenek, umožňující cestujícím zakoupení 25 ks jízdenek najednou za zvýhodněnou cenu. Vzhledem k šibeničnímu termínu přípravy nových
jízdenek byly soubory v distribuci až od května 1991. Soubor tvořil tenký bloček pěti stran po pěti jízdenkách opatřený krycím listem
s popisem obsahu a sériovým číslem. Jednotlivé jízdenky v souboru již nebyly vzájemně odlišeny. Prvním druhem byl tzv.
Soubor ekologických jízdenek, platný pro metro, tramvaje a lanovou dráhu na Petřín – jízdenky
tedy neplatily v autobusech. Cena souboru 25 jízdenek činila 75,- Kčs, jedna jízdenka tedy vyšla na pouhé 3,- Kčs a cestující na každé
jízdě oproti standardní plnocenné jízdence ušetřil 1,- Kčs. Ekologické jízdenky byly provedeny s odlišným textem od klasických
plnocenných a rovněž grafická podoba byla jiná, šipka na jízdence byla zelená a jiného tvaru. Na jízdence byl uveden název
Ekologická jízdenka, cena celého souboru 25 ks a upozornění
Jednotlivá jízdenka je neprodejná. Rubová strana ekologické jízdenky byla provedena v zelené barvě
graficky obdobně jako u starých korunových jízdenek, tedy s textem a šipkou, byla však uvedena již správná doba platnosti v metru
60 minut a šipka byla odlišného tvaru. Podobně jako u plnocenných jízdenek se i u ekologických objevily v oběhu i pokusné série
provedené ve vyšší kvalitě, tyto jízdenky se odlišovaly také absencí věty
Jednotlivá jízdenka je neplatná v popisu.
Vydáním souboru ekologických jízdenek byli v podstatě zvýhodněni cestující, jejichž cesty bylo možné realizovat elektrickou trakcí,
pro osoby bydlící nebo pracující pouze u autobusových linek byly tyto jízdenky nepoužitelné. Takových cestujících se týkal druhý typ
souboru, nazvaný pouze Soubor jízdenek a platný pro všechny druhy dopravy. Cena souboru 25 jízdenek činila 90,- Kčs, jedna jízdenka
tedy vyšla na 3,60 Kčs a cestující na každé jízdě oproti standardní plnocenné jízdence ušetřil 0,40 Kčs. Jízdenky ze souboru byly
provedeny graficky shodně s ekologickými jízdenkami, odlišovaly se pouze textovým popisem a barvou tisku. Zvolena byla modrá barva,
avšak výrazně světlejší, než u standardních plnocenných jízdenek. Oba typy souborů jízdenek bylo možné zakoupit pouze v předprodejních
místech Dopravního podniku a někteří cestující o jejich existenci po celou dobu jejich platnosti nevěděli. Platnost některých emisí
souborů jízdenek byla ukončena 31. března 1993, i po tomto datu však byla nadále další vydání souborů v prodeji.
Jízdenky z automatů
Pro prodej jízdenek v automatech byla využita i po změně tarifu stále výhradně dosavadní technika, kterou představovaly západoněmecké
automaty Merona. Tyto stroje umožňovaly nákup pouze jednoho druhu jízdenky, automaty tak byly nově rozlišeny – některé vydávaly jen
jízdenky plnocenné, jiné pak pouze zlevněné. Na rozdíl od mnoha českých měst nebyly v Praze prováděny žádné úpravy automatů Merona
k umožnění prodeje více druhů jízdenek v jednom automatu. Před tarifní úpravou vydávaly všechny automaty jízdenky v hodnotě 1,- Kčs,
v roce 1991 byl upraven štoček pro tisk na jízdenky na méně řádků větším písmem, což zvyšovalo čitelnost i v případě vad tisku.
Po změně tarifu byly postupně některé automaty upraveny k vydávání jízdenek v ceně 4,- Kčs, do těchto automatů byl pořízen nově
papír světle modré barvy. V ostatních automatech byl ponechán výdej jízdenek v hodnotě 1,- Kčs jakožto zlevněných, avšak nově na papíře
růžové barvy (občas se vyskytovala i barva červená). Zvýšení ceny zlevněných jízdenek z 1,- Kčs na 2,- Kčs se projevilo v automatech
pouze změnou jedné číslice v tisku. Jízdenky z automatů se staly po roce 1991 historicky prvními, na kterých bylo textově rozlišeno,
zda se jedná o plnocenné nebo zlevněné jízdné. Na plnocenných jízdenkách byla uvedena formulace
Plné jízdné, na zlevněných pak
Zlevněné jízdné. Úpravy automatů
však probíhaly postupně a ještě v roce 1992 bylo možné v některých automatech zakoupit jízdenky v ceně 1,- Kčs bez označení druhu
jízdenky. Jako zajímavost je vhodné uvést, že v automatech Merona nebyla během roku 1993 změněna uváděná měna z Kčs na Kč, byť by tento
úkon nebyl komplikovaný. Dle dobových informací o tarifních podmínkách byly údajně v roce 1991 po nějakou dobu v prodeji také jednodenní jízdenky z automatů Merona,
jejichž cena vzrostla z 8,- Kčs na 25,- Kčs, vzorek takové jízdenky se však nepodařilo dohledat a tyto jízdenky byly brzy nahrazeny
tzv. Turistickými jízdenkami, prodávanými v předprodejích DP od června 1991.
Od ledna 1994 došlo ke změně ceny všech jednotlivých jízdenek spojené se změnou vzhledu, byť odbavovací systém zůstal stále stejný.
Ze starších jízdenek bylo umožněno dočasně používat v kombinaci cen pouze jízdenky v ceně 2,- Kčs a 4,- Kč. Období po 1. lednu 1994
je zpracováno na další stránce.