|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Dědinská - Divoká Šárka
|
Od roku 1995 je znovu navrhována realizace prodloužení tramvajové tratě od smyčky Divoká Šárka na sídliště Na Dědině. Od roku 1999 je její trasa zahrnuta v platném územním plánu hl. m. Prahy. Podrobné prověření tramvajové trati bylo nově zadáno Útvarem rozvoje hl. m. Prahy v roce 2011 s důrazem na citlivé začlenění tramvajové trati do území. Studie se zabývala i řešením profilu komunikací i minimalizací případných negativních vlivů na obyvatele a stávající zeleň, která je zachována a dle možností dokonce i rozšířena. Nová tramvajová trať by se měla stát první etapou pro připravované napojení Terminálu 3 Letiště Václava Havla Praha (tzv. Staré letiště), kde se předpokládá další rozvoj bytové, kancelářské a obchodní výstavby, na kapacitní kolejovou dopravu. Etapovitě se zvažuje také napojení připravovaného dopravního terminálu Dlouhá Míle se stanicí rychlodráhy na letiště a terminálem pro městské a regionální autobusy, včetně parkoviště systému P + R. Studie, zpracovaná v roce 2011, byla projednána s Městskou částí Praha 6 a vybraná varianta se po zapracování připomínek stala podkladem pro zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí a pro posouzení vlivu na životní prostředí.
Navržená tramvajová trať je vedena od stávající tramvajové smyčky Divoká Šárka ulicí Evropskou a následně Vlastinou až ke křižovatce s ulicí Drnovskou, dále pokračuje v bočním souběhu podél Drnovské ulice až ke křižovatce s ulicí Dědinská, kde je ukončena jednokolejným obratištěm s jednou předjízdnou kolejí. Tramvajová trať má délku 2,3 kilometru a je na ní navrženo 5 bezbariérově přístupných zastávek s pracovními názvy Divoká Šárka, Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědinská. Nově zřízená zastávka Divoká Šárka v Evropské ulici je navrhována jako společná pro tramvaje a autobusy MHD. S výjimkou zastávek Divoká Šárka a výstupní zastávky Dědinská projekt počítá s délkou zastávek na 1 soupravu.
V Evropské ulici trať bude pokračovat v ose komunikace na zvýšeném tramvajovém tělese, po odbočení do ulice Vlastina se trať, v úseku mezi ulicemi Evropská a U Silnice, stane součástí vozovky společně s automobilovou dopravou. V dalším úseku mezi ulicemi U Silnice a Klimčina bude uliční profil rozšířen do areálu kasáren. Zatímco směr z centra bude zřízen ve stávající vozovce, směr do centra za stromy do nově vzniklé části komunikace. Pro automobilovou dopravu bude zachován jeden jízdní pruh podél trati, která bude mít zpevněný kryt a nájezdové obrubníky, podobně jako např. v Radlické ulici, pro nouzové objetí. Osová vzdálenost kolejí je plánována na 9,4 metru a mezi protisměrnými kolejemi je plánován 5,5 metru široký zelený pás se stromy. Mezi ulicemi Klimčina a Drnovská je navrženo obdobné uspořádání jako v předchozím úseku, ale s využitím stávající směrově rozdělené čtyřpruhové komunikace. V závěrečném úseku první etapy je trať vedena podél Drnovské ulice v poloze vzdálenější od sídliště. Vzdálenost mezi tratí a vozovkou se zvažuje taková, aby zde bylo možné vysázet stromovou alej.
Napájení tratě by měla zabezpečit nová měnírna v prostoru smyčky Dědinská.
Jednou ze zvažovaných variant vedení nové tramvajové tratě bylo i její trasování podél Evropské ulice za stávající smyčkou Divoká Šárka. Takto vedená trať by však zasahovala do přírodní rezervace Divoká Šárka a navíc by vlastní sídliště Dědina (ne)obsloužila podobně (ne)prakticky jako modřanská trať, tudíž tato varianta byla zamítnuta. S přírodní rezervací Divoká Šárka souvisí i následná redukce stávající smyčky, v níž bude zrušena vnější kolej, která částečně zasahuje do jejího prostoru. Zrušená kolej bude nahrazena travnatou plochou.
Cílem výstavby tramvajové trati Divoká Šárka – Dědinská je nejen zlepšení dopravní obsluhy sídliště Dědina veřejnou dopravou, ale také úspora v oblasti autobusové dopravy a zvýšení podílu ekologičtější elektrické trakce na výkonech MHD. Bohužel plány na výstavbu tratě zatím narážejí na odpor některých obyvatel čtvrti, kam by tramvaje měly jezdit. Ti při tzv. zjišťovacím řízení o vlivu stavby na životní prostředí uvedli, že tramvajovou trať nechtějí, protože by jim ubrala parkovací místa v ulicích... Otázka, zda se tramvaje rozjedou podle plánu již v roce 2016, zůstává proto bez odpovědi...