Pohlednice Pražských tramvají... ...od krytého mostu v Lenoře

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od krytého mostu v Lenoře


Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012
Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Interiér krytého mostu. | 22.5.2012
Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012 Dřevěné bednění bočnic mostu. | 22.5.2012 Dřevěné bednění bočnic mostu. | 22.5.2012 Dřevěné bednění bočnic mostu. | 22.5.2012
Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012
Neobvyklá stavební památka v podobě kryté dřevěné lávky přes řeku Vltavu se nachází u obce Lenora.

Lávka je také označována termínem rechle (někdy též rachle), který pochází z němčiny a v překladu označuje hrábě, což je vlastně velmi trefně vysvětlená funkce lávky. V podlaze, která je tvořena několika velmi mohutnými trámy jsou dodnes patrné zavykané otvory pro zasouvání tyčí, které se za nízkého stavu vody spustily dolů do řeky a zadržovaly splavovaná polena do papíren ve Větřní, aby se po proudu „nezasekla“ někde jinde. Rechle tedy zadržovaly dříví do doby, než z okolních jezírek dorazila vyšší vlna, která pak zadržené dřevo odnesla až do papíren. Provoz lenorských rechlí byl ukončen až po vybudování přehrady na Lipně.

Celá stavba, pocházející údajně z roku 1870 je kryta valbovou střechou. Onen rok vzniku je ale sporný, dle názoru odborníků nejspíše došlo k prohození středových číslic a s ohledem na provedení stavby spíše určují za rok vzniku 1780. Stavba 25 metrů dlouhá je opatřena dřevěným bedněním až po střechu. Celková výška průchozí dřevěné části od podlahy ke stropu činí 3 metry. Podlaha má šířku 1,8 metrů a je cca 3 metry nad hladinou Vltavy na třech žulových pilířích. Prostor rechlí byl dříve uzavíratelný z obou stran dveřmi, za nimiž byla uložena bidla, která sloužila k uvolňování splavovaných polen.

Usazení mostu na kamenné pilíře. | 22.5.2012
Usazení mostu na kamenné pilíře. | 22.5.2012 Informační tabule na mostě. | 22.5.2012
Nosné trámy mostu. | 22.5.2012 Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012
Podlaha krytého mostu. | 22.5.2012 Po létech je již patrné poškození dřevěných trámů v podlaze. | 22.5.2012
Podlaha s otvory pro zasouvání tyčí, které zastavovaly splavované polena. | 22.5.2012 Podlaha s otvory pro zasouvání tyčí, které zastavovaly splavované polena. | 22.5.2012 Interiér krytého mostu. | 22.5.2012 Interiér krytého mostu. | 22.5.2012 Interiér krytého mostu. | 22.5.2012
Interiér krytého mostu. | 22.5.2012 Valbová střecha v pohledu z interiéru. | 22.5.2012 Valbová střecha v pohledu z interiéru. | 22.5.2012 Valbová střecha mostu. | 22.5.2012 Zakončení valbové střechy. | 22.5.2012
Krytý most v Lenoře. | 22.5.2012

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024