Mazníky na ošetření kolejnic

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Mazníky na ošetření kolejnic


Při průjezdu tramvajového kola po kolejnici dochází k některým nežádoucím jevům. Zvláště v obloucích se zvýšené tření mezi kolem a kolejnicí projevuje ojížděním kola i kolejnice, což je doprovázeno zvýšenou hlučností resp. nepříjemným skřípáním. U oblouků velmi malých poloměrů navíc může při nesprávném ojetí kolejnice dojít i k "vyšplhání" okolku kola na kolejnici. Aby se těmto nežádoucím jevům předešlo, resp. omezily se na minimum, jsou do tratí instalovány tzv. mazníky.

Čerpací agregát se zásobníkem maziva v elektroskříni s řídící a napájecí jednotkou na sloupu trolejového vedení ve smyčce Radlická. | 21.9.2011
Čerpací agregát se zásobníkem maziva v elektroskříni s řídící a napájecí jednotkou na sloupu trolejového vedení ve smyčce Radlická během doplňování maziva do zásobníku. | 21.9.2011
Zásobník maziva ve skříni umístěné na sloupu trolejového vedení. | 21.9.2011
Pumpička k doplňování maziva do zásobníku. | 21.9.2011
V plzeňské smyčce Bolevec rozvodná podzemní skříň větví hadičky s mazivem na příslušné pozice. | 10.8.2006
Občas se dávkovač „zblázní“ a podobně, jako u liberecké Textilany, dávkuje nesčíslněkrát větší množství maziva, než je třeba... | 13.9.2011
Kolejnicové mazníky v otevřeném svršku na mostní estakádě u zastávky Nádraží Modřany. | 22.4.2012
To samé provedení kolejnicových mazníku jako na předchozím snímku s jediným rozdílem, jsou maskovány asfaltovým zákrytem ve smyčce Sídliště Ďáblice. | 23.7.2009
Kolejnicový mazník je určen k ošetření kolejnic proti opotřebení a proti hluku, zejména v úsecích s oblouky. Principem zařízení je aplikace speciálního maziva na vnitřní hranu kolejnice. Mazivo se vyznačuje vysokým obsahem pevných kovových částic a je mimořádně odolné vůči extrémně vysokým tlakům, které vedou k nízké spotřebě maziva. Mazivo vytváří na povrchu kolejnice tenký vysoce přilnavý film, který zaručuje dlouhodobou ochranu kolejnice. Díky optimální konzistenci a vysoké přilnavosti maziva by nemělo docházet ke znečištění okolí trati, příklady z praxe však ukazují, že minimálně půlmetrové okolí kolejnic je silně promaštěno.

Pomocí mazníků je aplikováno mazivo na pojížděnou hranu kolejnice, kde vyrovnává drobné nerovnosti a snižuje koeficient tření, aniž by byla nepříznivě ovlivněna adheze. Odvalováním kol po kolejnici dochází k přenosu maziva na obruč, a tím i na další části pojížděné konstrukce až v řádu několika stovek metrů, což vede k výraznému snížení opotřebení, omezení vzniku trhlin, prasklin, vlnkovitosti a kontaktně-únavových vad. Mazníky přispívají ke zvýšení životnosti kolejnic na přibližně trojnásobek životnosti koleje bez patřičného přimazávání.

Vliv na snížení hluku je také nezanedbatelný. V závislosti na podmínkách lze dosáhnout snížení hluku v rozmezí cca od – 7 dBA do – 15 dBA, v extrémních případech pak i o více než 20 dBA. Intenzívní pískání, které se často vyskytuje zejména při průjezdu oblouky o malých poloměrech, lze aplikací maziva výrazně utlumit, případně zcela odstranit.

Mazníky se vyrábí v různých modifikacích a jsou vhodné jak pro železnici, tak pro městskou kolejovou dopravu tzn. tramvaje a metro.

Mazník se skládá z čerpacího agregátu se zásobníkem maziva, elektroskříně s řídící a napájecí jednotkou a konečně samotnou aplikační sadou na kolejnici.

Možné jsou dva způsoby aplikace maziva na kolejnici - skrze otvory vyvrtané v kolejnici případně s použitím aplikačních lišt přisazených těsně ke kolejnici na její vnitřní straně. Mazníky se neliší jen způsobem aplikace maziva, ale i umístěním samotného zásobníku s mazivem. Ten může být umístěn vedle trati např. na sloupu trolejového vedení, nebo pod zemí, což je vhodné použití např. v centrálních částech měst.

Užití mazníků v Praze:
místo (rok zřízení), typ
  • smyčka Černokostelecká (2002), COGIFER
  • TT Barrandov (2003), cca 10ks, Top-Gain
  • oblouky Chotkovy sady (2004), Top-Gain
  • oblouky náměstí Republiky (2006), Top-Gain
  • smyčka Radlická (2008), Top-Gain
  • Vozovna Kobylisy - objízdná kolej (2009), Top-Gain
  • smyčka Sídliště Ďáblice (2009), Top-Gain
  • smyčka Sídliště Řepy (2010), Top-Gain
  • smyčka Podbaba (2011), Top-Gain
  • Nádraží Modřany (2011), Top-Gain

  • pozn. Určení místa je pouze orientační dle nejbližší zastávky či názvu konečné. Na trati Hlubočepy Barrandov jsou mazníky umístěny zpravidla v podjezdech a ve smyčce.
    První užití mazníků v Praze se odehrálo v roce 2002 při rekonstrukci smyčky Černokostelecká, kde jsou v nové dispozici užity oblouky o velmi malém poloměru. Inspirací v tomto ohledu Praze byla Ostrava, kde se již rok dobře osvědčoval systém od firmy Cogifer, který byl na Černokostelecké nakonec také použit.

    V roce 2003 s příchodem vozů Astra s pevnými podvozky, bylo vhodné přimazávání okolků rozšířit po celé Ostravě. Systém Cogifer byl nákladný a dostupnost náhradních dílů nebyla vždy optimální. Dopravní podnik se proto rozhodl jít vlastní cestou a za spolupráce s firmou Top-Gain, s.r.o. došlo k vývoji zařízení se shodným principem a funkcemi, které má aplikátor francouzský, avšak z dílů, které jsou běžně dostupné v Česku. Výsledkem je zařízení „mazník S“ (často se užívá i název Top-Gain), jenž se od té doby využívá také v Praze.

    Druhý jmenovaný mazník navíc dokáže díky řídící jednotce dávkovat optimální množství maziva i na základě dalších impulsů – např. na základě požadavku na změnu směru jízdy ve výhybce a tím dávkovat vyšší množství maziva pro směr do oblouku. Mazivo lze používat po celý rok bez omezení na vnější teplotě.

    Proč instalovat mazníky?
  • snižují hluk vznikající v místě styku kola a kolejnice při jízdě vozů, zejména v obloucích
  • snižují opotřebení kolejnic a okolků čímž prodlužují jejich životnost
  • částice v mazivu působí preventivně proti mechanickému opotřebení kolejnic a proti únavě materiálu, zamezuje vzniku trhlin
  • mazivo vyrovnává nerovnosti na povrchu kolejnic
  • omezuje vznik vlnkovitosti, šetří náklady na obrušování povrchu kolejnic
  • umožňuje hladší průjezd vozů obloukem čímž snižuje spotřebu energie
  • účinek se projevuje až do vzdálenosti několika kilometrů od místa aplikace


  • Zdroje:
    Zpravodaj DP Ostrava a.s.
    Doska Česká Lípa, s.r.o.

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024