Pohlednice Pražských tramvají... ...od Zapomenutého tunelu

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od Zapomenutého tunelu


Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město, z doby několika výstav před ním stojí starý osobní vagón | 28.10.2010
Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město | 28.10.2010
Zřejmě nesložitější stavební místo, na nějž narazila výstavba Polabské dráhy z Nymburka do Prostředního Žlebu, se objevilo v Litoměřicích, kde hustá zástavba neumožnila trasovat železniční koleje mezi návrší a řeku Labe.

Stavitelům nakonec nezbylo nic jiného, než staré město podejít tunelem a nádraží umístit značně daleko od něj, na nejbližší volné pozemky. Stavba více než 300 metrů dlouhého jednokolejného tunelu začala v dubnu 1872.
Provoz na trati byl zahájen 1. ledna 1874 s nádražím umístěným daleko na východ od města, což se nelíbilo nejen obyvatelům, ale ani městským orgánům. Po složitých jednáních se podařilo vykoupit pozemky blíže k městu a 20. května 1884 byla otevřena zastávka Litoměřice město v dnešní Jarošově ulici, která dostala do vínku jednu z nejhonosnějších výpravních budov Rakouské severozápadní dráhy v Čechách. Přesto měla vždy jen jednu kolej.
Kvůli nedostatečnému profilu tunelu zůstával jednokolejný i po zdvoukolejnění tratě ve 20. letech 20. století, navíc bylo jasné, že v něm není možné zřídit trolejové vedení. Po II. světové válce, kdy prudce stoupla přeprava uhlí ze severočeské pánve, bylo nutné omezenou propustnost tratě konečně vyřešit.
Díky vysídlení původního německého obyvatelstva z Litoměřic již nikdo moc neřešil případnou demolici původní zástavby mezi starým městem a Labem. Na nově zřízený násep byla proto do roku 1958 převedena již dvoukolejná železniční trať, včetně nové zastávky. Tunel byl opuštěn a sloužil jako sklad zeleniny a ovoce.
Po roce 1990 byl tunel několikrát využit ke konání výstav (pozůstatkem je odstavený železniční vagón před vstupem do tunelu), případně slouží jako sklad a garáže vodohospodářské společnosti.
Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město | 28.10.2010
Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město, z doby několika výstav před ním stojí starý osobní vagón | 28.10.2010 Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město, z doby několika výstav před ním stojí starý osobní vagón | 28.10.2010
Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město | 28.10.2010 Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město | 28.10.2010
Mělnický portál tunelu najdeme asi 100 metrů od dnešní železniční zastávky Litoměřice město | 28.10.2010 Ústecký portál tunelu pod bývalou jesuitskou kolejí | 28.10.2010
Ústecký portál tunelu pod bývalou jesuitskou kolejí | 28.10.2010 Pohled od ústeckého portálu tunelu k bývalé železniční zastávce | 28.10.2010
Ústecký portál tunelu pod bývalou jesuitskou kolejí | 28.10.2010 Ústecký portál tunelu pod bývalou jesuitskou kolejí | 28.10.2010 Bývalá výpravní budova zastávky Litoměřice město je postavena ve stylu střízlivé neorenesance. Střední pavilon je dvoupatrový, krajní křídlo je jen jednopatrové | 28.10.2010 Bývalá výpravní budova zastávky Litoměřice město je postavena ve stylu střízlivé neorenesance. Střední pavilon je dvoupatrový, krajní křídlo je jen jednopatrové | 28.10.2010 Bývalá výpravní budova zastávky Litoměřice město je postavena ve stylu střízlivé neorenesance. Střední pavilon je dvoupatrový, krajní křídlo je jen jednopatrové | 28.10.2010

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024