Umístění tramvajových zastávek musí splňovat mnoho hledisek. Jedním z důležitých hledisek je zabezpečení co možná nejsnadnějšího
nástupu a výstupu cestujícího do tramvajového vozu, pokud možno bez ohrožení individuální automobilovou dopravou. Existuje několik
typů podoby zastávek.
Nejrozšířenější jsou samostatné ostrůvky umístěné u tramvajového tělesa, následovány zastávkami, v nichž jsou koleje přivedeny k chodníku,
případně je naopak chodník rozšířen ke koleji a cestující tak nastupují přímo z něj.
Zřejmě nejhorší variantou pro nástup cestujících jsou zastávky, kde tramvajové koleje od chodníku odděluje jízdní pruh automobilů a zastávka
není vybavena nástupním ostrůvkem. V místech, kde šířka jízdního pruhu neumožňuje zřízení nástupního ostrůvku je vhodné využít tzv.
Vídeňské zastávky.
Podstata úpravy těchto zastávek spočívá v tom, že v prostoru zastávky je niveleta vozovky zvýšena na úroveň chodníku a vozidla do
prostoru zastávky přijíždějí přes nájezdný práh ve sklonu cca 1:7. Obdobná úprava je provedena též na konci zastávkového prostoru.
Cestující tak nastupují do tramvaje vlastně z chodníku. Zřízení této zastávky však předpokládá výrazné označení hrany mezi chodníkem a
zvýšenou úrovní vozovky pro správnou orientaci cestujících (např. oddělovacími sloupky), kteří by neměli do plochy vozovky vstupovat
před příjezdem tramvaje. Důležité je také kvalitní vodorovné dopravní značení, aby v bezprostřední blízkosti zastávky nedocházelo ke
špatné orientaci řidičů. V prostoru před zastávkou bývají v délce cca 50 metrů osazeny podélné betonové prahy, které by měly navést
automobilovou dopravu na zvýšenou část vozovky a omezit tím provoz po kolejích.
|
|
V Praze byly dosud zřízeny čtyři zastávky uvedeného typu, přičemž ta první již byla dokonce v roce 2014 nahrazena zastávkovým mysem.
Pro cestující znamená tento typ zastávky usnadnění pohybu při nastupování
a vystupování. Bohužel řidiči automobilů úpravy stanovené svislým a vodorovným dopravním značením ve velké míře nerespektují, cestující
pak naopak stojí ve vozovce již při čekání na tramvaj. Závažným problémem zastávky Vodičkova je navíc absolutní nekázeň řidičů zejména
zásobovacích vozidel, kteří v období dopravní špičky zůstávají stát v prostoru zastávky a znemožňují jak bezpečný a plynulý nástup
a výstup cestujících, tak i průjezd ostatních automobilů, které jsou nuceny využívat k jízdě tramvajové koleje.
Dopravní podnik hl.m.Prahy, a.s. tzv. Vídeňské zastávky použil v následujících zastávkách:
1996: Vodičkova k Lazarské /zrušena 2014/
1999: Letenské náměstí od Sparty
2002: Nádraží Vysočany od Polikliniky Vysočany
2007: Albertov od Botanické zahrady
2014: Dělnická od Ortenova náměstí
2014: Dělnická od Pražské tržnice
2015: U Průhonu
2015: Ortenovo náměstí směr Dělnická
2015: Tusarova
2017: Plynárna Michle směr Chodovská
2018: Maniny od Libeňského mostu
2018: Maniny od Dělnické
2022: Holešovická tržnice k Vltavské