Mechanické zábrany k zabránění vjezdu automobilů na tramvajové těleso

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Mechanické zábrany k zabránění vjezdu
automobilů na tramvajové těleso


Pražský Dopravní podnik se v roce 2001 začal snažit neukázněným řidičům automobilů znesnadnit vjezd na tramvajové těleso v podélném směru v místech, kde je automobilům vjezd zakázán.

Prvotním impulsem se stalo zatravnění tramvajových tratí v okolí Pražského hradu. V místech, kde těleso křižuje pozemní komunikace je použita dlažba. A řidiči automobilů žijí v domnění, že odbočit mají již na tramvajovou trať. A na ní dlažba po pár metrech vždy přechází v trávník. Docházelo tak k jeho poškozování, vrcholem se stalo jeho naprosté rozježdění vojenskou Tatrou, kterou řídili podnapilí vojáci... Po zkouškách ve vozovně Pankrác se právě v prostoru zastávky Brusnice proto objevila první mechanická zábrana, která měla řidičům automobilů zdůraznit, že vjíždí do míst, kam nemají.

Jde o sloupek umístěný mezi tramvajovými kolejemi, z nějž do prostoru obou traťových kolejí míří dvě odklopné závory. Tramvaj je při průjezdu, jehož maximální rychlost byla povolena do 10 km/h, odtlačila svým nárazníkem.

První mechanická zábrana v ulicích byla instalována na Brusnici, snímek jí zachytil po poškození řidičem autobusu, který vjel na zatravněné tramvajové těleso. | 2001
Zábrana v Nádražní ulici po poškození řídičem automobilu. | 2001
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7125+T3 ev.č.6513 vypravená na linku 18 míjí mechanickou zábranu ve Spálené ulici. | 27.7.2001
Druhá zábrana byla instalována v Nádražní ulici, v prostoru zastávky Anděl. | 2001
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7208+7209 vypravená na linku 23 míjí mechanickou zábranu ve Spálené ulici. | 27.7.2001
Poslední stav zábrany ve Spálené ulici, před úplnou demontáží. | 30.11.2002
Původně byla na konci každého ramene závory upevněna pryž, která měla sloužit ke zmírnění "nárazu" ramene na nárazník tramvajového vozu. Jenže brzy se v pražských ulicích začaly objevovat tramvaje s černou čárou podél karoserie. Guma zkrátka barvila. A tak se pro závoru umístěnou ve Spálené ulici v prostoru zastávky Národní třída vyvinul zcela geniální, ale hlavně naprosto estetický patent. Na rameno závory byl přišroubován obyčejný smeták... Dlužno podotknout, že závora byla zatím v provozu zkoušena na již zmiňované Brusnici, v prostoru zastávek Anděl na Nádražní ulici a již ve zmíněné Spálené ulici.

Faktem je, že zábrana - jejíž výroba jen tak na okraj stála okolo dvaceti tisíc korun a byla na všech místech nesčíslněkrát poškozena - příliš vjezdu automobilů nezabraňovala. Dala se totiž zcela bez problémů objet (prostor mezi koncem ramene závory a chodníkovým obrubníkem je pro osobní automobily dostačující a nákladní ji beze skrupulí odtlačí) a původně předpokládaný efekt se tak zcela minul účinkem. Motoristům sice hrozila za projetí závory ne nevýznamná pokuta, ale na to každý z vysoka kašlal, protože na situaci dohlížející policista či městský strážník se u závory nikdy neobjevil.

I poslední dožívající závora ze Spáleného ulice byla nakonec demontována a na své případné další využití čeká v areálu Opravy tramvají Ústředních dílen. No a automobilisty nyní před trávníkem lapají pasti na mamuty, neboli krátký úsek mezi trávníkem a zpevněnou plochou v podobě otevřeného svršku.


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024